Ćwiczenie oddechu przeponowego.

Głęboki oddech przeponowy jest podstawą relaksu oraz integralnym elementem wszystkich form pracy z umysłem.

Naucz się oddychać przeponą i… żyj pełną życia!

Oddech „z brzucha” jest bardzo ważny.
Mniejsze dotlenienie niekorzystnie wpływa na serce oraz cały układ neurologiczny, co osłabia odporność na stres. Pierwszym objawem negatywnego stresu jest spłycający się oddech. Płytki oddech jest więc „małym kamyczkiem”, który może wywołać lawinę negatywnych zdarzeń i emocji, pod którą znika trzeźwość oceny sytuacji, spokój i dobre samopoczucie.

Wniosek jest taki, że aby zatrzymać się i zdystansować do sytuacji stresowej, należy świadomie zastosować głęboki, przeponowy oddech.

Naucz się oddychać przeponą. Pomoc naukowa:)

Przygotowaliśmy dla Ciebie plik audio, dzięki któremu będziesz mógł pogłębić swój oddech.

gleboki_oddech.mp3 (42 pobrania)

Instrukcja:

1. Pobierz plik mp3 do nauki pogłębiana oddechu.
Po pobraniu kliknij w plik. Powinien się sam otworzyć w Twoim odtwarzaczu. Jeśli się nie otwiera, otwórz plik z poziomu odtwarzacza. Jeśli pojawia się strona odtwarzacz on_line, kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz funkcję „zapisz jako”. Zapisz plik na dysku i przejdź do punktu 2.

2. Plik ma długość 13 sekund. Włącz plik, zapętlając go w swoim odtwarzaczu.
Usłyszysz relaksujący szum, który przypomina odgłos fal. Plik możesz przegrać na przenośny odtwarzacz mp3, telefon, tablet, itp. Jeśli masz już ten plik, możesz przejść do ćwiczenia.

Ćwiczenie głębokiego oddechu przeponowego.

Ø. Rozluźnij ciało.
Najszybszym sposobem na rozluźnienie ciała jest jego napięcie. Na początku relaksu napnij wszystkie mięśnie i puść. Możesz to powtórzyć kilkakrotnie.

Oddychaj wg poniższych wskazówek.

1. Usiądź wygodnie. Włącz plik audio i zapętl go w swoim odtwarzaczu.
2. Przez pierwsze 6 sekund, kiedy szum wzrasta, weź głęboki wdech przeponą.*
3. Zatrzymaj powietrze na chwilę.
4. Przez kolejne 6 sekund szum cichnie, a Ty robisz wydech.
5. Zatrzymaj na sekundę oddech i nowy wdech, itd.

*Możesz położyć rękę na brzuchu, by wyczuć czy oddychasz przeponą. Wznoszący się i opadający brzuch potwierdza uruchomienie oddychania przeponowego.

To ćwiczenie wykonuj minimum przez 1 minutę, kilka razy dziennie. To sprawi, że Twój oddech pogłębi się i nauczysz się oddychać przeponą. Oddychanie przeponowe korzystnie wpływa na ogólne samopoczucie. Poruszająca się przepona masuje organy jamy brzusznej, rozluźnia je, dzięki czemu jelita, nerki, wątroba, śledziona, trzustka i żołądek pracują bardziej harmonijnie, w większym relaksie.

Uwagi: Nie oddychaj w pogłębiony sposób dłużej, niż 1 minutę, bo może dojść do hiperwentylacji oraz zawrotów głowy. Przy niedotlenionym organizmie może się to zdarzyć. Po minucie pogłębionego oddechu przeponowego możesz oddychać nadal przeponą, w swoim naturalnym rytmie.

Powodzenia!

Plik Audio do pobrania: gleboki_oddech.mp3 (42 pobrania)

Umiejętność oddechu przeponą rozwiązuje wiele skomplikowanych sytuacji życiowych.

tekst o oddechu przeponowym
pochodzi z materiałów kursu TelePort